Glasset og jeg jobber sammen. Jeg blåser og former en kule så begynner jeg å presse, punktvarme, stikke hull, presse mer – glasset svarer med å strekke seg, sige, komme med forslag. Slik blir det ferdige objektet et hendelsesforløp i stivnet form. En frosset bevegelse.
Som utdannet skuespiller er improvisasjon med materialet naturlig og nødvendig for meg. Jeg jobber ofte ut grupper av gjenstander eller serier av objekter som kommenterer og står i forhold til hverandre.
Det er viktig for meg at det jeg har gjort skal være synlig. Prosessen skal synes i resultatet. Effekten av glassets gjennomsiktighet avslører og avdekker.
---
Jeg er medlem av Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2, Oslo hvor jeg selger vaser, boller, snapseglass m.m.
http://www.kunsthandverkerne.no
---
Fra katalogen: Wan.der.lust. New York Contemporary Art Symposium 2015 (NYCAS) International Artist Residency
Curated by Beth Giacummo and Jessica McAvoy
Another artist that is open to exploration is Norwegian glassblower Ina Kristine Hove. Before I met her and her compatriot Ida Siebke, I knew little of glass. But their art opened up a whole new universe to me. Having the possibility to watch them work made me appreciate this underrepresented art form. In her work, Ina travels through the human mind. Her fragile round shaped glass sculptures are pierced and then sewn with colorful threads that are metaphors for the mental connections that we make in our minds and when we learn or experience something new. While her hand, holding tweezers and a needle with a thread, is making its way to the next point, she is actually materializing the intangible journey of our thoughts. She experiments with the different ways the thread can go, combining different colors, then taking them out and rearranging them if she is not satisfied. Doing so, the artist is emphasizing the space inside the glass sculpture that is usually neglected. In her other series of work, with surgeon-like precision, Ina cuts her gentle, soft colored glass swirls to expose chambers that are otherwise invisible. The outside surface is sandblasted while the inside remains reflective. The result is a sculpture that looks like an open heart. Cut-outs are then reassembled and attached together with metal hinges. When you’re looking at this unusual combination of glass pierced with metal you cannot shake the feeling that a violent act has taken place to create it and the sculpture bears the mark of it. In her work, Ina likes to take the roads less traveled; she is not afraid to go beyond traditional techniques of glass blowing.
Art of Traveling, Traveling of Art, Essay by Bruna Justinic
CV Ina Kristine Hove (1963)
UTSTILLINGER (utdrag)
Handmade – Scandinavian glass Starting All Over 2017
Sunndal Kunstlag 2016
Buskerud Kunstsenter 2015
Norske Kunsthåndverkere, Årsutstilling 2014
Ryvarden Kulturfyr 2014
Kunsthåndverkerne i Kongensgate 2013
Nesoddparken AS / Kulturisten 2012
Nesoddparken AS / Kulturisten 2011
Kunstnersenteret i Buskerud 2011
Rejmyre Glasmuseum / Rejmyre Art Lab 2010
ESSENS, Kunstbanken Hamar, Kube Ålesund 2010
Nääs Konsthantverk, Galleri, Göteborg 2009
Planetens Minste Galleri, Oslo 2009
Galleri Nes, Seljord 2008
Hadsel Kunstforening: Melbudagene 2006
Sørumsand Kunstforening: Egenart med venner 2002
Med kunstnerkollektivet DYNAMO*:
Spriten Kunsthall, Skien 2014
N. Idriss New Glass Art and Photography/Berlin Glass, Berlin 2012
Two Little Birds, Göteborg 2012
Galleri S12, Bergen 2011
Galleri Format, Oslo 2010
Nadania Idriss New Glass Art and Photography, Berlin 2010
NORSU Gallery, Helsinki, Finland 2009
*DYMAMO er en gruppe av glasskunstnere fra Sverige og Norge som jobber fram utstillinger sammen. Bestående av Kjersti Johannessen, Tuva Gonsholt, Louise Olsson, Anna Roger og Ina Kristine Hove.
ANNET (utdrag)
AIR, Art Symposium, Voitsberg, Østerrike 2017
NY Contemporary Art Symposium, Residency, USA, oktober 2015
Innkjøpt av Vestlandske kunstindustrimuseum, Kode 2015
Innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design 2013
Innkjøpt av Nordenfjeldske kunstindustrimuseum 2013
Statens Diversestipend 2013
Innkjøpt av Kunstnersenteret Buskerud 2011
NK (Norske Kunsthåndverkere), Fordypningstipend 2011
Representert i katalogen Northern Glass, til GAS Conferens, Seattle, produsert av bl.a. S12 2011
Statens Diversestipend 2010
Statens Diversestipend 2009
Statens Reisestipend 2004
Medlem i Norsk SkuespillerForbund 1990-2007
Medlem i Norske Kunsthåndverkere 2009-
UTDANNING
Teater:
Ècole International de Tèâtre Jaques Lecoq, Paris 1990-91
Teaterverkstedet, Oslo 1986-88
Universitetet i Bergen, Teatervitenskap 1985-86
Universitetet I Göteborg, Teaterpedagogikk 1983-84
Glass:
Assistent hos Ida Løken 2008
Assistent hos Lars Kværne, Rich Arntzen, Tove Ohlander, Egenart, Bærums Verk 2002-2005
Assistent hos Anne Kathrine Munkejord 2000/2002, 2005/2006
TEATER
Vært medlem av flere teatergrupper (1988-). Medvirket i klassikere som Stormen og Onkel Vanja, samt moderne og eksperimentelle stykker. Fast medlem av Pikene På Broen som satte opp flere Beckett stykker, samt ny norsk dramatikk og lyrikk. Opptrer med en litterær performance med dikt av Pier P. Pasolini på bl.a. Øst-Modum Litteratur Festival (2011) og Norsk Litteraturfestival, Lillehammer (2012).
Design nettsider: www.lucas.no
inakristh@gmail.com | +47 454 26 829
Om